02 september 2013

Katrin Reimus "Haldjatants"

Haldjatants
171 lehekülge
Realistliku noortejutustuse „Haldjatants” minategelane on 15-aastane Kristiina, kes peab olude sunnil olema täiskasvanu – tema isa on pere juurest ära, emal on küljes viinaviga ning väike õde vajab hoolitsust ja tähelepanu. Rahanappuses astub Kristiina meeleheitliku sammu. Kas see muudab olukorra veel hullemaks või pöörduvad asjad lõpuks ometi paremuse poole? 

Ma arvan, et lugesin seda raamatut esimest korda 13-aastaselt. Tol ajal sai taolisi raske eluga teismeliste  ja kergelt depressiivse ja masendava noodiga romaane päris palju loetud ja mingil hetkel saigi neist isu täis. Tõepoolest, ühel hetkel tundsin, et kõikide kodumaiste noortekirjanike põhiteemad on väga rasked ja kaua kannatab ühte ja sama joru pikalt lugeda? Ma ei mäleta enam selle raamatu nime, aga päris üle viskas mul siis, kui ühe raamatu lõpuks  üks tegelane end Tartu Emajõe sillalt alla viskas... Siis loobusin ma Eesti noortekirjandusest.

Katrin Reimuse „Haldjatants“ on natukene teisest mastist. See pole nii raske, pigem reaalne. Olustik pole sulest välja imetud ja kunstlikult raskeks tehtud. Selliseid peresid leiab tänapäeva Eestimaal kahjuks väga palju ja aastal 2003, kui see raamat esmakordselt ilmus, oli aeg, kus sellistele teemadele rohkem tähelepanu pöörama hakati.

Teos kirjeldab väga reaalselt 15-aastase Kristiina elu, tema katsumusi pereringis, koolis ja armastuses. Mulle meeldis, et autor suutis anda väga tõetruult edasi  ühe teismelise tüdruku emotsioone. Kogu maailm tundub ebaõiglane ja halb, valekompleksid ja häbi millegi eest, mis temast ei sõltu ja loomulikult ei puudu ka armastus. Iga 15-aastane arvab, et esimene armastus on eluarmastus...

Raamat kulges sujuvalt, kohati tekkis tunne, et tegemist võiks olla tütarlapse päevikuga – kõik oli väga ehe. Mulle meeldiski see raamat just oma lihtsuses - konkreetne situatsioon, konkreetne arengukäik ja loogiline lõpp. Kui seda esimest korda lugesin, meeldis see raamat mulle väga. Teist korda lugedes jäid emotsioonid samaks, kuigi ma pole enam ammu raamatu sihtgrupp.


Sisuhinne: 7/10

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar