16 märts 2016

Max Brooks "World War Z: An Oral History of the Zombie War"

The Zombie War came unthinkably close to eradicating humanity. Max Brooks, driven by the urgency of preserving the acid-etched first-hand experiences of the survivors from those apocalyptic years, traveled across the United States of America and throughout the world, from decimated cities that once teemed with upwards of thirty million souls to the most remote and inhospitable areas of the planet. He recorded the testimony of men, women, and sometimes children who came face-to-face with the living, or at least the undead, hell of that dreadful time. "World War Z" is the result. Never before have we had access to a document that so powerfully conveys the depth of fear and horror, and also the ineradicable spirit of resistance, that gripped human society through the plague years.

Ranging from the now infamous village of New Dachang in the United Federation of China, where the epidemiological trail began with the twelve-year-old Patient Zero, to the unnamed northern forests where untold numbers sought a terrible and temporary refuge in the cold, to the United States of Southern Africa, where the Redeker Plan provided hope for humanity at an unspeakable price, to the west-of-the-Rockies redoubt where the North American tide finally started to turn, this invaluable chronicle reflects the full scope and duration of the Zombie War.

Most of all, the book captures with haunting immediacy the human dimension of this epochal event. Facing the often raw and vivid nature of these personal accounts requires a degree of courage on the part of the reader, but the effort is invaluable because, as Mr. Brooks says in his introduction, "By excluding the human factor, aren't we risking the kind of personal detachment from history that may, heaven forbid, lead us one day to repeat it? And in the end, isn't the human factor the only true difference between us and the enemy we now refer to as 'the living dead'?"

Pikkus lühendatud (abridged) versioonil umbes kuus tundi, raamatul inglise keeles lehekülgi 342.

Seda ma jälle kuulasin audioraamatuna. Paar aastat tagasi, vahetult enne filmi kinodesse jõudmist 2013. aastal, üritasin seda lugeda, aga ei võtnud hästi vedu. Seda polnud igav lugeda, aga mulle tundus, et on palju põnevamaid asju ja nõnda see mu e-lugeris soiku jäigi.
Audioraamatuna oli seda väga põnev kuulata, kuigi ma kuulasin seda lühemat (ja nähtavasti mõttetumat) versiooni. Olemas on ka pikem, tervelt 12 tundi vältav lugu

Igas peatükis rääkis üks inimene oma läbielamistest sesoses zombiesõjaga/katkuga ja neid lugesid tõesti väga paljud erinevad inimesed. Kirjas on sellised nimed: Max Brooks, Alan Alda, John Turturro, Rob Reiner, Mark Hamill, Alfred Molina, Simon Pegg, Henry Rollins, Martin Scorsese. Lühikeses versioonis vaid need: Max Brooks, Alan Alda, John Turturro, Rob Reiner. 
Ma ei teinud kahjuks põhjalikumat eeltööd ja kuulasin esimest ettejuhtuvat audioraamatut teadmata, et neid on erinevates versioonides saada.
Mõnes mõttes on mul kahju, et jäin nüüd kuuest tunnist põnevusest ilma, aga kindlasti ei viitsiks ma hetkel kohe uuesti seda pikemat versiooni üle kuulama hakata, vahest ehk mõne aasta pärast.
Nii palju on raamatuid ja liiga vähe on aega...

Kes on filmi näinud, oskab ette kujutada, millest raamat räägib. Samas oskab ilmselt ka see, kes filmi ei ole näinud... Pole nagu väga palju, milles eksida. 
See konkreetne raamat ei ole tegelikult ainus Max Brooksi samateemaline üllitis, pigem on see just mõeldud järjena tema teistele teostele. Lähemalt saab uurida Amazonist. Ilmselgelt on autorile see zombievärk südamelähedane.

Ma ei oska tegelikult väga pikalt sellest raamatust kirjutada. See pole esimene kord, kui mul mõne raamatu kohta eriti midagi öelda ei ole, kuid tavaliselt kipub see nii olema selliste raamatute puhul, mis mulle ei meeldi (siis on ju hea pikalt-laialt vigu välja tuua). See ei olnud kindlasti halb raamat, vaid kuulatav ja põnev, aga kirjutad sellest pikemalt? Ma ei oska lihtsalt! Mõtlen juba pikemat aega (tegelikult istub postitus juba nädal aega poolikuna mu draftis), mida öelda või kas sellest üldse rääkida oskan, aga peas valitseb endiselt täielik tühjus. Seega ma jätan pikema jutu vahele. 

Nii palju võin öelda, et film ja raamat olid nagu öö ja päev. Mõlemad head, aga täiesti erinevad asjad, ainus ühine nimetaja nende juures oligi see teema – ZOMBIED (ma tean küll, et eesti keeles peaks olema zombi, aga see tundub kuidagi totakas).

NB! Väikseks abiliseks neile, kes tahavad audiraamatute maailmas elama hakata. Olen aru saanud, et tuleks valida raamatud, mille versioon on unabridged (muutma kujul), mitte abridged (lühendatud ja lihtsustatud), siis saab tunduvalt parema ja põhjalikuma elamuse.  Selle sama raamatuga läksin veits alt ja näe, kohe olengi veidi segaduses, sest polnud piisavalt paju raamatut, et jõuaks kujuneda kindel arvamus, mida sellest arvata. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar