09 mai 2017

Sara Zarr "Ühe tüdruku lugu"

192 lehekülge
Päikese Kirjastus
Ma olin kolmeteistkümnene, kui mina ja Tommy Webber teisipäeva õhtul kell 11 Montaras vana Chart House’i kõrval parklas Tommy Buickis mu isale vahele jäime. Tommy oli seitseteist ja minu venna Darreni nii-öelda sõber.
Ma ei armastanud teda.
Ma pole isegi kindel, kas ta meeldis mulle.

Kolm aastat on Deanna Lamberti elu nii koolis kui ka kodus olnud õudusunenägu. Tüdinenud pidevast narrimisest ja “kooli litsi” rõhuvast rollist, unistab Deanna uuest elust koos oma venna perega.

“Ühe tüdruku lugu” on mõtlemapanev debüütromaan ammustest vigadest ja andestamise jõust. Kümme aastat pärast ilmumist peetakse seda raamatut endiselt üheks parimaks noorteromaaniks, mille lavastaja Kyra Sedgewick ka filmiks vormib.

Lugemise ajal sellest väga aru ei saanudki, aga tegelikult ei toimunud käesolevas raamatus suurt midagi, see oligi lihtsalt ühe tüdruku lugu, täpselt nagu pealkiri lubab. Suur tegu toimus juba kolm aastat enne raamatu tegevusaega ja lugeja saab nüüd vahelduse mõttes elada kaasa suurte sündmuste järelkajale. Üldiselt on nii, et raamat ise sisaldab sündmust ja kohe sellele järgnevat perioodi, aga vahelduse mõttes on selline vastupidine käsitlemine ka üpris põnev.

Deanna oli küllaltki normaalne peategelane. Ma tean, et normaalne pole sõna, mis eriti midagi ütleks, aga et ma kujutasin raamatut lugedes kogu aeg ette mingit white trash perekonda (kuigi tegelikult see ilmselt polnud selline pere, lihtsalt üks väga düsfunktsionaalne perekond), siis ma ei suuda teda kuidagi paremini kirjeldada kui sõnaga „normaalne“.

Raamat ei jäta enda järele eriti pikalt mõtlema, kuigi lugemise ajal valdavad küll igasugused emotsioonid – kurbus, viha, pettumus. Üks, mida ma lugemise ajal ei tundnud, on siiras rõõm millegi üle. See ei ole selline raamat, kus midagi eriti positiivset toimuks. Jah, on olukordi ja hetki, millele võiks mõelda kui positiivsetele, aga minu jaoks on Deanna olukord kokkuvõttes ikkagi üsna nukker, lihtsalt tema ise on üsna tugeva tahtejõuga tütarlaps.


Kiire, efektiivne ja emotsionaalne lugemine. Meeldis.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar